Lyhytkin ohjaus voi auttaa nuorten univaikeuksissa

Ensisijaiset välilehdet

Myöhäinen nukkumaan meno ja aikainen kouluun herääminen sekä säännöllisen unirytmin puute aiheuttavat monelle nuorelle unettomuutta ja unihäiriöitä. Univelka väsyttää ja aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja alentaa motivaatiota opiskella. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksessa kehitettiin lyhyt hoitomalli, joka paransi nuorten unen kestoa ja laatua sekä unirytmiä.

Kolmen viikon mittaisen tutkimuksen aikana tutkimukseen osallistuneet 16-18-vuotiaat opiskelijat täyttivät ensin kyselykaavakkeen, jonka pohjalta heidän uniongelmaan liittyviä tekijöitä kartoitettiin haastattelemalla. Tämän jälkeen jokainen sai yksilöohjausta unen laadun parantamiseksi. Nuorten unen laatua ja määrää seurattiin unipäiväkirjan ja aktiivisuusrannekkeen avulla. Tämän tavoitteena oli lisätä unirytmin säännöllisyyttä, rakentaa iltarutiineja sekä vähentää esimerkiksi elektronisten laitteiden käyttöä ennen nukkumaan menoa.

Kahden viikon seurannan aikana 77 % nuorista kertoi unensa keston pidenneen nuorten keskimäärin  40 minuuttia ja aktiivisuusrannekkeen mukaan 19 minuuttia. Tutkimus osoitti, että suuri määrä nuoria ei nuku riittävästi tai kärsii epäsäännöllisestä unirytmistä. Tulosten mukaan nuorten unenlaatua voidaan parantaa yksinkertaisilla asioilla ja ohjauksella. 

Lue lisää

Tiedote THL:n sivuilla

Ajankohtaista

Nuori Mieli Työssä on S-ryhmän hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka
Icehearts on liikuntaan perustuva lastensuojelun toimintamalli, jossa Ic

Löydät meidät myös

Go to top