Fyysinen aktiivisuus tukee oppimista

Ensisijaiset välilehdet

Liikunnan on havaittu vaikuttavan myönteisesti koulumenestykseen, tiedollisiin toimintoihin ja oppimiseen. Toissa vuonna käynnistyneessä nelivuotisessa TULOS-akatemiaohjelmassa selvitetään tarkemmin, mitkä ovat ne välittävät mekanismit, joiden avulla fyysinen aktiivisuus ja kunto vaikuttavat oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin.

Jyväskylän yliopiston ja LIKES-tutkimuskeskuksen monitieteinen AFIS-hanke (Active, Fit and Smart) lähestyy teemaa kolmen eri osahankkeen avulla. Fyysisen aktiivisuuden ja kunnon vaikutusta oppimisen kognitiivisiin edellytyksiin tarkastellaan niin liikuntaepidemiologian, psykologian, neurotieteiden kuin neurobiologiankin näkökulmista. 

Puolivälissä olevan hankkeen LIKESin mittaukset valmistuvat jouluun mennessä, jonka jälkeen alkaa raportointi. Aikaisempien tutkimusten mukaan liikunnan ja oppimisen välistä yhteyttä saattaa selittää liikunnan vaikutus aivojen aineenvaihduntaan, rakenteisiin ja toimintaan. Liikunnan on todettu mm. lisäävän aivojen verenkiertoa, hapensaantia ja välittäjäaineiden määrää sekä vahvistavan hermosolujen välisiä yhteyksiä. Konsortion tavoitteena onkin selvittää miten fyysinen aktiivisuus ja kunto ovat yhteydessä koulumenestykseen, kognitiiviseen toimintaan sekä aivojen rakenteisiin ja toiminnallisiin ominaisuuksiin.

Nuorten liikunnallistamisessa on vielä haasteita ja tehtävää. Olisi tärkeää saada innostettua sellaiset nuoret liikkumaan, jotka liikunnasta eivät ole kiinnostuneita. Liikunnan pitäisi olla helposti omaksuttavissa elämäntapoihin. Yhtenä nuorten liikuntaintoa alentavana tekijänä Tammelin arvelee artikkelissa sen, että että nuorille tarjottu liikunta on usein aikuisten järjestämää ja ideoimaa. 

Löydät meidät myös

Go to top