SAKU ry tukee liikuntajärjestöjen toteuttamaa kansalaisaloitetta

Ensisijaiset välilehdet

Suomen liikuntaa edistävät järjestöt ovat huolissaan kansan hyvinvoinnista ja lisääntyvistä elämäntapasairauksista. Tämän vuoksi järjestöt ovat käynnistäneet kansalaisaloitteen ”Liikunta ennaltaehkäisevän terveystyön viralliseksi osaksi”. SAKU ry:n hallitus on kokouksessaan päättänyt, että SAKU ry on mukana tukemassa kansalaisaloitetta.
Oikeusministeriöön on keväällä lähetetty ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä nimikkeellä ”Liikunta ennaltaehkäisevän terveystyön viralliseksi osaksi". Kansalaisaloitteen tarkoitus on, että terveydenhuoltolain eri pykäliin ja momentteihin kirjataan selkeästi liikunnan merkitys ennaltaehkäisevänä toimintana sekä kansalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä.

Liikkumattomuus on yksi syy lisääntyneisiin useisiin kansansairauksiksi luokiteltuihin ongelmiin. Sisällyttämällä liikunta selkeästi viralliseen palvelurakenteeseen terveystyön osaksi sen avulla voidaan ennaltaehkäistä merkittävä osa sairauksista ja säästää korjaavien hoitotoimenpiteiden kustannuksissa.

Olethan mukana nostamassa liikuntaa suomalaisen ennaltaehkäisevän terveystyön viralliseksi toimijaksi. Käy allekirjoittamassa kansalaisaloite ja jaa aloitelinkkiä myös eteenpäin! Pääset tutustumaan kansalaisaloitetekstiin ja luettuasi allekirjoittamaan sen osoitteessa: www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1823

Tällä hetkellä mukana olevat järjestöt (alajärjestöineen), jotka ovat tehneet hallituksissaan päätöksen osallistua kansalaisaloitteeseen:

Allergia- ja Astmaliitto ry
Folkhälsan
Hengitysliitto ry
Koululiikuntaliitto KLL ry
Liikunnan ja Terveystiedon opettajat LIITO ry
Liikuntatieteellinen seura LTS ry
Opiskelijoiden liikuntaliitto OLL ry
Pohjois-Karjalan Liikunta ry
Soveltava Liikunta SoveLi ry
Suomen Aikuisurheiluliitto SAUL ry