Liikkuva amis -työkalupakki on julkaistu!

Ensisijaiset välilehdet

SAKU ry on työstänyt ammatillisten koulutuksen järjestäjien työkaluksi työkalupakin, josta löytyy kattavasti vinkkejä ja ideoita liikkeen lisäämiseen oppilaitoksen arkeen.
Työkalupakki soveltuu erityisesti suunnittelutyön tueksi sekä avuksi, kun oppilaitoksen toimintaa aletaan muuttaa kohti fyysistä aktiivisuutta edistävää toimintaympäristöä.

- Idea erilaisiin näkökulmiin saatiin, kun mietittiin miten monesta eri kulmasta liikkeen lisäämistä voi oppilaitosnäkökulmasta lähestyä, toteaa työkalupakkia työstänyt SAKU ry:n koulutuskoordinaattori Tiina Hasari.

Työkalupakista löytyy viisi näkökulmaa, joiden kautta kuka tahansa voi lähteä pohtimaan liikkeen lisäämisen mahdollisuuksia:
  • NÄKÖKULMA 1: Fyysisen aktiivisuuden edistäminen opetuksen sisältönä
  • NÄKÖKULMA 2: Toimintaympäristöjen muokkaaminen
  • NÄKÖKULMA 3: Liikuntatottumuksiin vaikuttaminen
  • NÄKÖKULMA 4: Tapahtumien ja toiminnan järjestäminen
  • NÄKÖKULMA 5: Henkilöstön kouluttaminen ja motivaatioilmapiiriin vaikuttaminen
- Ideoita, mahdollisuuksia ja työkaluja on niin paljon, että kerralla iso muutos voi olla hyvin työläs. Mutta ensimmäisten askeleiden ei tarvitse olla isoja, riittää kun valitsee omaan organisaatioon sopivan näkökulman tai näkökulmat ja alkaa niiden kautta miettiä, miten meidän käytäntöjä voisi muuttaa liikettä mahdollistaviksi, ohjeistaa SAKU ry:n menetelmäkehittäjä Susanna Ågren

Joku voi tarttua opetussuunnitelmatyöhön, toinen pohtii miten eri tapahtumilla ja toiminnoilla saadaan liikettä lisää, kolmas lisää liikettä oppitunteihinsa ja neljäs miettii, miten muut työkaverit saisi mukaan edistämään liikkumista. Kaikki askeleet ovat arvokkaita ja edistävät ammatillisen koulutuksen liikuttamista.

Liikkuva amis -työkalupakki on luotu interaktiiviseksi hakuteokseksi eikä sitä ole välttämättä tarpeen selata kannesta kanteen. Riittää, kun valitset kiinnostavan näkökulman ja klikkaat lisätietoa omaan työhösi tai toimintaasi sopivasta aiheesta. Työkalupakissa voi klikkailla ja surffailla edestakaisin, mutta mikään ei tietenkään innokkaimpia estä ahmimasta kaikkea informaatiota kerralla. Varoituksen sanana, työkaluja on paljon, joten pienillä klikkauksilla saa varmasti jo paljon kättä pidempää!

Puuttuuko jotain? Työkalupakkia täydennetään ja päivitetään säännöllisesti, joten jos sinulla on ideoita tai tiedossa työkaluja, jotka ehdottomasti pitäisi saada mukaan, ole yhteydessä: sakury@sakury.net!

Mukavaa selailua liikkeen edistämisen maailmaan!

Löydät työkalupakin myös Liikkuva amis -verkkosivuston Kirjastosta.