Ammatillisen koulutuksen liikuntakampanjassa yli 2500 osallistujaa

Ammatillisen koulutuksen henkilöstön kuntoliikuntakampanja kannusti liikkumaan nyt kolmatta kertaa. Tänä vuonna Ranskan ympäriajon teemalla innostanut Tour de SAKU -kuntoliikuntakampanja sai liikkeelle koulutuksen järjestäjiltä ympäri Suomea 300 tiimiä ja 2690 osallistujaa. Kampanja toteutettiin 5.9. - 31.10.2011. Tour de SAKU -kuntoliikuntakampanjan järjestelyistä vastasi Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry.

Tour de SAKU -kampanjan tavoitteena oli kannustaa osallistujia lisäämään liikuntaa arkeensa kävellen, hölkäten tai pyöräillen. Kahdeksan viikon ajan kestäneeseen kampanjaan lähdettiin mukaan tiimeinä, joihin koottiin enintään kymmenen osallistujaa. Tour de SAKUn suoritusten kirjaaminen ja joukkueiden etenemisen seuranta tapahtui Ranskan ympäriajon virtuaalialustalla. Maalilinja ylittyi, jos vähintään kahdeksan tiimiläistä saavutti terveysliikunnan suosituksen mukaisen päivittäisen askelmäärän. Terveysliikunnan suosituksen mukaisesti tulisi kävelyä kertyä päivän aikana vähintään 10 000 askelta päivässä.

Maapallo kuntoiltiin ympäri 20 kertaa

Kahdeksan viikon kampanjan aikana tiimiläiset kiersivät maapallon ympäri kävellen viisitoista kertaa ja pyöräilyn lisäkilometreistä kierroksia tuli viisi lisää. Koulutuksen järjestäjistä ahkerimmin askeleita kerättiin Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudassa, jossa 33 tiimissä mukana oli 281 osallistujaa. Keudan henkilökunnan osallistumisprosentti oli myös komea 50. Tour de SAKUn kokonaiskilpailussa kovimman askelmäärän keräsi Kainuun ammattiopiston tiimi KAOheat, jonka askelmäärä oli 14 678 672.

Mausteita kampanjaan lisättiin etappikisoilla, joissa aktivoitiin liikuntaan ja yhteiseen tekemiseen muun muassa ranskalaisen kulttuurin, nallevahvistuksien ja kehonhuollon etapeilla. Itsenäisissä etappikisoissa tiimit pärjäsivät monipuolisesti kirittämällä, toisiaan kannustamalla ja iloisella luovuudella. Kampanjassa yhteisestä askelien keräämisestä sekä etappikisojen tempauksista syntyi oppilaitoksissa iloista puhetta sekä arkirutiineja rikkovia yllätyksiä.

Lähde: SAKU ry:n tiedote.