Taitaja2011 -kisoissa mitataan työkyky- ja terveysosaamista ensimmäistä kertaa

Taitaja2011 –ammattitaidon SM-kilpailuissa mitataan ensimmäistä kertaa kilpailutehtävissä terveyden ja työkyvyn edistämisen osaamista. Omasta työkyvystä ja terveydestä huolehtiminen on tärkeä osa ammattitaitoa työuran alusta alkaen. Taitaja2011 -kilpailut pidetään Kuopiossa 3.−5.5.2011.

Työterveyslaitos, Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry ja Skills Finland ry tuovat uuden terveys- ja työkykyteeman mukaan kuljetuslogistiikan lajiin.

Kuljetuslogistiikkalajissa kilpailijan on osana kilpailutehtävää vastattava terveyden ja työkyvyn edistämiseen liittyviin kysymyksiin. Kysymykset on toimittanut Työterveyslaitoksen Terveenä ja hyvinvoivana jo työuran alussa -hanke, jossa on kehitetty logistiikka-alan opintosisältöjä työkyvyn ja terveellisten elintapojen edistämiseksi ja tuotettu uutta opetusmateriaalia.

Ammattiosaajan työkykypassi –opintokokonaisuus tukee ammatillisia oppilaitoksia työkykyä ja hyvinvointia lisäävien opintojen järjestämisessä. Vapaaehtoinen ammattiosaajan työkykypassi aktivoi opiskelijaa pitämään huolta itsestään ja kiinnittää huomiota ammatissa jaksamiseen jo opintojen aikana. Ammattiosaajan työkykypassi on osoitus opiskelijan valmiudesta huolehtia omasta työkyvystään. Työkykypassin ovat kehittäneet opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus  yhteistyössä SAKU ry:n kanssa.  Terveenä koulutukseen ja hyvinvoivana jo työuran alussa -hankkeessa on kannustettu Työkykypassin käyttöönottoon logistiikka-alan yksiköissä.

Tavoitteena on, että terveyden ja työkyvyn edistämisen osaamista mitataan osana ammattitaitoa kaikkien lajien kilpailutehtävissä vuonna 2012.

Taitaja-kilpailut ovat maamme suurin ammatillisen koulutuksen tapahtuma. Kilpailuissa ratkotaan yli 40 lajin Suomen mestaruudet. Kilpailut on tarkoitettu alle 20-vuotiaille ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille. Kilpailuita on järjestetty vuodesta 1989 lähtien. www.taitaja2011.fi

Lisätietoja:

Eveliina Korkiakangas, asiantuntija, Työterveyslaitos, puh. 043 8243 390, eveliina.korkiakangas@ttl.fi

Sampsa Stenström, projektityöntekijä, Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto (SAKU ry), puh. 050 5229399, sampsa.stenstrom@sakury.net

Pekka Matikainen, Taitaja-päällikkö, Skills Finland, puh. 09 8689 6814, pekka.matikainen@skillsfinland.fi

Petteri Makkonen, lajivastaava, kuljetuslogistiikka, puh. 044 7853 376, petteri.makkonen@sakky.fi

Teksti:

Työterveyslaitoksen, Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry:n ja Skills Finland ry:n yhteinen tiedote.