SAKU ry:lle Terveyttä taiteesta -kunniamaininta

SAKU ry:n SAKUstars-toiminta on saanut Suomen Messusäätiöltä Terveyttä taiteesta -kunniamaininnan. Terveyttä taiteesta -palkinnoilla halutaan nostaa esiin taiteen merkitys ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Palkinnot jaetaan vuosittain Terveysmessujen yhteydessä.

Palkittavat valitsee Terveyttä taiteesta -raati, johon kuuluvat arkkiatri Risto Pelkonen, FL Pirkko Lahti ja VTT Assi Liikanen. Raati päätyi jakamaan tänä vuonna pääpalkinnon ja kaksi kunniamainintaa. Pääpalkinnon sai opettaja Maria Viita sekä hänen vetämänsä ikäihmisten toiminta ja toisen kunniamaininnan tekstiilitaiteilija Vuokko Isaksson.

SAKUstarsin laaja-alaisuus ja vaikuttavuus sai kiitosta

Toisen kunniamaininnan palkintoraati myönsi Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry:n SAKUstars-tapahtumalle. Ammattiin opiskelevien SAKUstars-kulttuurikilpailut tarjoavat vuosittain positiivisia kulttuurielämyksiä valtakunnallisesti noin 1200 ammattiin opiskelevalle nuorelle. SAKUstars-tapahtumassa on mukana koko kulttuurin kirjo: kuvataiteet, musiikki, tanssi, näyttämötaide, kirjoittaminen ja vaihtuvat näytöslajit. Tapahtumien henkeen kuuluu, että jokaisella osallistujalla on mahdollisuus esiintyä sekä saada arvostusta ja kannustusta.

Palkintoraati arvosti SAKUstars-tapahtumassa erityisesti sen kulttuurillista laaja-alaisuutta sekä vaikuttavuutta terveyden edistämisen kannalta erityisen tärkeässä kohderyhmässä.

- Hienoa, että SAKUstars-toiminta on saanut valtakunnallista tunnustusta. Kulttuuri on yksi keino opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskeluviihtyvyyden edistämiseen. SAKUstarsin avulla opiskelijoille voidaan tarjota konkreettinen tavoite harrastamiselle sekä positiivinen elämys kannustavassa ympäristössä, SAKU ry:n puheenjohtaja Antti Lahti kommentoi.

- Palkinnon myötä haluan myös esittää kiitokseni kaikille SAKUstars-kisajärjestäjille, jotka kehittävät tapahtumaa vuodesta toiseen.

Seuraavat SAKUstars-kilpailut järjestetään Lahdessa 16.-18.4.2013 Koulutuskeskus Salpauksen isännöiminä.

Pääpalkinto Näppärille mummoille

Terveyttä taiteesta -pääpalkinnon sai opettaja Maria Viita, joka vetää Lahdessa Näppärät mummot -toimintaa. Näppärien mummojen ajatuksena on tallentaa muistoja kirjomalla ja edistää samalla ryhmiin osallistuvien fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Kirjotut taulut kertovat ja tallentavat käsityön keinoin tekijän henkilökohtaista historiaa. Ikäihmisiä aktivoivan taidetoiminnan ytimessä ovat yhdessäolo, muistelu ja käsinkirjonta.

Toisen kunniamainninnan sai oululainen tekstiiliopettaja ja -taiteilija Vuokko Isaksson, joka on toiminut luovan ilmaisullisen käsityön opettajana vuodesta 1970 lähtien. Oppilaiden mukaan Isaksson saa kursseilla lahjakkaat, mutta itsestään epävarmat ihmiset uskomaan itseensä. Työllään Isaksson edistää oppilaidensa terveyttä ja hyvää elämää.

Vaikuttavuus tärkeä palkintokriteeri

Terveyttä taiteesta -palkintoa haetaan aina tunnustuksena toiselle henkilölle tai taholle, jonka katsoo innostaneen muita taiteen nauttimiseen ja rakentaneen siten siltaa taiteen ja terveyden välille. Valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota toiminnan vaikuttavuuteen sekä uudenlaisen toiminnan synnyttämiseen. Palkinnonsaajalla tulee olla konkreettista näyttöä jo toteutuneesta tai käynnissä olevasta toiminnasta.

SAKUstars-tapahtumalle palkintoa esitti Satakunnan ammattiopisto.