Lyhytkin ohjaus voi auttaa nuorten univaikeuksissa

Virheviesti

Arjen arkki -sivuston uudistamisprosessi on käynnistynyt.

Arjen arkki -sivusto (arjenarkki.fi) on lukittu kehitystoimia varten. Kaiken uuden sisällön ja käyttäjätilien luominen sekä olemassa olevien muokkaaminen sivustolla on estetty 1.12.2020 alkaen. Uuden sisällön lisäykset ja sisältöön liittyvät muokkaukset pääsee tekemään tammikuussa 2021 uudella Hyvinvoiva amis -sivustolla.

Hyvinvoiva amis -sivusto (hyvinvoivaamis.fi) aukeaa tammikuussa 2021. Sivusto julkaistaan ensin beta-versiona, mutta tästä huolimatta suurimman osan sivuston ominaisuuksista tulisi toimia ongelmitta. Vastaavasti suurin osa nykyisen Arjen arkki -sivuston sisällöstä siirretään uudelle sivustolle, mukaanlukien sivuston sisällön ja materiaalien lisäksi myös mm. käyttäjätilit.

Myöhäinen nukkumaan meno ja aikainen kouluun herääminen sekä säännöllisen unirytmin puute aiheuttavat monelle nuorelle unettomuutta ja unihäiriöitä. Univelka väsyttää ja aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja alentaa motivaatiota opiskella. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksessa kehitettiin lyhyt hoitomalli, joka paransi nuorten unen kestoa ja laatua sekä unirytmiä.

Kolmen viikon mittaisen tutkimuksen aikana tutkimukseen osallistuneet 16-18-vuotiaat opiskelijat täyttivät ensin kyselykaavakkeen, jonka pohjalta heidän uniongelmaan liittyviä tekijöitä kartoitettiin haastattelemalla. Tämän jälkeen jokainen sai yksilöohjausta unen laadun parantamiseksi. Nuorten unen laatua ja määrää seurattiin unipäiväkirjan ja aktiivisuusrannekkeen avulla. Tämän tavoitteena oli lisätä unirytmin säännöllisyyttä, rakentaa iltarutiineja sekä vähentää esimerkiksi elektronisten laitteiden käyttöä ennen nukkumaan menoa.

Kahden viikon seurannan aikana 77 % nuorista kertoi unensa keston pidenneen nuorten keskimäärin  40 minuuttia ja aktiivisuusrannekkeen mukaan 19 minuuttia. Tutkimus osoitti, että suuri määrä nuoria ei nuku riittävästi tai kärsii epäsäännöllisestä unirytmistä. Tulosten mukaan nuorten unenlaatua voidaan parantaa yksinkertaisilla asioilla ja ohjauksella. 

Lue lisää

Tiedote THL:n sivuilla

Go to top