Uudistettu Ryhmäilmiö oppilaitosten ehkäisevän päihdetyön välineeksi

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry julkaisi tänään Ryhmäilmiö-menetelmästä uudistetun painoksen. Julkaisu soveltuu kaikkien nuorten ryhmiä ohjaavien toimijoiden työvälineeksi. Mallin taustalla on ajatus, että kun ryhmähenki on kunnossa, vähenee tarve hankkia yhteenkuuluvuutta päihteiden avulla.

Alkuperäinen Ryhmäilmiö-käsikirja kehitettiin ammattioppilaitosten ryhmänohjaustuntien rakenteeksi. Ryhmän ohjauksen taitoja tarvitaan myös monissa muissa ryhmissä ja ikäluokissa, joten uusi Ryhmäilmiö-julkaisu soveltuu laajemmalle kohderyhmälle. Ryhmäilmiön avulla voidaan myös toteuttaa viime syksynä voimaan astuneen uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain henkeä, jossa painotetaan yhteisöllisyyttä ja ehkäisevää työtä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Uudistetusta Ryhmäilmiö-käsikirjasta löytyy myös tehtäviä, joita voi toteuttaa ryhmän kanssa osana Ammattiosaajan työkykypassia. Näitä tehtäviä on työstänyt yhteistyössä EHYT ry, SAKU ry sekä esimerkiksi Väestöliitto ja Nyyti ry. Ryhmätehtävät ovat hyvä lisä Alpo.fi-sivustolta löytyviin työkykypassin tehtäväkortteihin.

Ryhmäilmiö-koulutusta on mahdollista tilata oppilaitokseen. Ryhmäilmiö-koulutus kestää 2 tuntia ja se on maksuton vielä vuoden 2015 ajan. Käsikirjaan ja koulutukseen voi tutustua osoitteessa www.ryhmailmio.fi. Tiedustelut ja koulutustilaukset osoitteesta ryhmailmio(a)ehyt.fi. Vuoden 2016 alusta Ryhmäilmiö on osa EHYT ry:n Koulutyön toimintaa.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tiedote