Nuorten Akatemian ja Liikenneturvan Päätä Itse- projektitoiminta jatkuu

Hyvinvoiva amis -sivusto (hyvinvoivaamis.fi) aukeaa 11.1.2021. Sivusto julkaistaan ensin beta-versiona, mutta tästä huolimatta suurimman osan sivuston ominaisuuksista tulisi toimia ongelmitta. Vastaavasti suurin osa nykyisen Arjen arkki -sivuston sisällöstä siirretään uudelle sivustolle, mukaanlukien sivuston sisällön ja materiaalien lisäksi myös mm. käyttäjätilit.

Nuorten Akatemian ja Liikenneturvan Päätä Itse- projektitoiminnasta on jaossa tänä syksynä vielä yli 5000 euroa nuorten omille liikenneturvallisuusprojekteille.
13–24-vuotiaiden nuorten ryhmät voivat hakea projektien toteutukseen Päätä itse! -projektirahaa 100-1000e/ per projekti. Rahalla voi esimerkiksi tehdä videon, suunnitella uusia heijastinmalleja, järjestää liikenneturvallisuuden teemapäivän tai muuta vastaavaa. Haemme erityisesti projekteja teemoihin: älypuhelimen käytön riskit liikenteessä, turvallinen pyöräily ja jalankulku ja päihteet ja liikenne. Voit tutustua ja hakea ideoita vanhoista Päätä Itse -projekteista kartalta.

Tänä vuonna on esimerkiksi
  • järjestetty Kotkassa liikenneturvallisuusaiheinen graffitikilpailu oppilaskunnan toimesta
  • tehty järjestönuorten toimesta video näkövammaisten huomioimisesta liikenteessä
  • tehty Reisjärven opistolle juoksukoulun liikenneturvallisuutta edistävä opetusvideo
  • tekeillä nuorten suunnittelemia tieturvajulisteita jakoon kaikkiin Rovaniemen kouluihin
  • järjestetty Nakkilassa nuorten liikenneseikkailupäivä
Päätä itse! -hankkeen lähtökohtana on toiminta yhdessä nuorten kanssa: tekeminen ja osallistuminen ovat parhaita tapoja vaikuttaa. Hankkeen välittömänä tavoitteena on ehkäistä nuorten riskikäyttäytymistä ja liikenneonnettomuuksia. Vuoden 2016 tuenhaku on nyt auki.

Projektin tekoon kuuluu pääpiirteittäin:
  1. Haku: Rahaa haetaan lomakkeella. Hakuun tarvitaan nuori hakija, sekä vastuuaikuinen. Myönteisen päätöksen saatuanne palauttakaa kirjeen mukana toimitettava sitoumus meille kirjeitse tai sähköisesti. Hakemukseen on hyvä miettiä haettavaa summaa ja sen käyttötarkoitusta. Alle 400e projekteista riittää kuitit kuluista, yli 400e projekteissa hakijana joku yhdistys tai yritys (esim. oppilaskunta).
  2. Toteutus: Projektin suunnittelu ja toteutus
  3. Raportointi: Projektin raportointi sähköisellä lomakkeella ja tulosten osoittaminen meille projektin jälkeen.